Greek versionEnglish version
School of English LOGO

Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ.

School of English LOGO

Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ.

School of English slide 0
School of English slide 1
School of English slide 2
School of English slide 3
School of English slide 4
School of English slide 5
School of English slide 6
School of English slide 7
School of English slide 8
School of English slide 0
School of English slide 1
School of English slide 2
School of English slide 3
School of English slide 4
School of English slide 5
School of English slide 6
School of English slide 7
School of English slide 8

Προσωπικό Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Προσωπικό Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Τσαγγαλίδης Αναστάσιος

Καθηγητής - Τομέας Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας
(ΣΥΝΤΑΞΗ-ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ - ΦΕΚ Διορισμού: 685/Γ/15.6.2018)

310Β | +30 2310 997939 | atsangal@enl.auth.gr | βιογραφικό
Ώρες συνεργασίας: ΤΡ 14:00-16:00 (by appointment only συνδεθείτε) | ΤΕ 13:00-15:00 (by appointment only συνδεθείτε) | ΠΕ 08:30-10:00 (by appointment only συνδεθείτε)

O Αναστάσιος Τσαγγαλίδης είναι καθηγητής «Σύνταξης-Σημασιολογίας» του Τομέα Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ. (αναπληρωτής καθηγητής από το 2012, επίκουρος καθηγητής από το 2006). Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία και Γλωσσολογία στα πανεπιστήμια Θεσσαλονίκης, Εδιμβούργου, Δουβλίνου και Καίμπριτζ, με υποτροφίες από διάφορες πηγές. Είναι κάτοχος M.Phil. στη Γλωσσολογία από το Trinity College Dublin (1994) και Πτυχίου (1991, άριστα) και Διδακτορικού Διπλώματος (1997, άριστα) από το Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ. Εργάστηκε στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (Μάρτιος 1999-Δεκέμβριος 2000) ως μέλος του επιστημονικού-ερευνητικού προσωπικού του Τμήματος Στήριξης και Προβολής της Ελληνικής Γλώσσας και στη συνέχεια ως Λέκτορας και Επίκουρος Καθηγητής του Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Ιανουάριος 2001-Μάρτιος 2006). Διδάσκει μαθήματα γενικής γλωσσολογίας (μορφολογίας, σύνταξης, σημασιολογίας, πραγματολογίας), συγκριτικής γλωσσολογίας και μετάφρασης, σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. Έχει συμμετάσχει σε πολλές επιτροπές και όργανα του Τμήματος και του Α.Π.Θ. Ενδεικτικά: · Πρόεδρος του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (και τακτικό μέλος της Κοσμητείας και της Συγκλήτου) για δύο θητείες (2017-20, 2020-22) · Διευθυντής του Τομέα Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας (Ιαν-Αύγ 2013, Σεπ 2013-Αύγ 2014, Σεπ-Νοέ 2017) · Συντονιστής ECTS-DS του Τμήματος 2008-11, αναπληρωτής 2011-14 · Σύμβουλος Σπουδών του Τμήματος 2009-13 · Πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας (www.smg.auth.gr), για τέσσερις διετείς θητείες (2013-15, 2017-19, 2019-21, 2021-23) · Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Κέντρου Διδασκαλίας Ξένων Γλωσσών (www.lance.auth.gr) για τρεις διετείς θητείες (2017-19, 2019-21, 2021-23) · Μέλος της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Α.Π.Θ. (2011-15). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τις ακόλουθες περιοχές: Σύνταξη: σύγκριση και τυπολογία συντακτικών κατηγοριών και φαινομένων σε διάφορες γλώσσες (κυρίως στην ελληνική και στην αγγλική)· σύγκριση θεωρητικών προσεγγίσεων· σχέση της σύνταξης με άλλα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης. Σημασιολογία: σημασιολογία των γραμματικών κατηγοριών· σημασιολογικά χαρακτηριστικά των παρεπομένων του ρήματος· εξέλιξη της γραμματικής σημασίας· λεξική σημασιολογία – και ιδιαίτερα οι εκφραστικές/αξιολογικές πλευρές της. Διεπαφή σύνταξης και σημασιολογίας: σημασιολογία της γραμματικής· σημασιο-συντακτικά χαρακτηριστικά του χρόνου, της όψης και της έγκλισης· γραμματική έκφραση των αντίστοιχων γνωσιακών κατηγοριών· σημασιολογική και συντακτική ανάλυση της τροπικότητας και της υπόταξης. Γενική γλωσσολογία: γλωσσική τυπολογία· γραμματικοποίηση· διάκριση λεξικών-γραμματικών κατηγοριών· επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης. Εκπαιδευτική γλωσσολογία και συναφείς εφαρμογές: γραμματική μεταγλώσσα και ορολογία· επίπεδα γλωσσομάθειας· η γραμματική στην εκπαίδευση· σύγκριση παιδαγωγικών και άλλων γραμματικών· διδασκαλία και πιστοποίηση της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας.

Επιλογή ενδεικτικών δημοσιεύσεων:

Kallergi, H., G. Katsouda, M. Konstantinidou & A. Tsangalidis. 2023. “Expressivity in Modern Greek: Some morphological mechanisms for the expression of negative emotions”. In J. Williams (ed.), Expressivity in European Languages. Cambridge University Press, 123-228.

Ρούσσου, A. & A. Τσαγγαλίδης. 2022. «Σημασιολογία». Στο Μ. Λεκάκου & Ν. Τοπιντζή (επιμ.). Εισαγωγή στη Γλωσσολογία: θεμελιώδεις έννοιες και βασικοί κλάδοι με έμφαση στην ελληνική γλώσσα. Αθήνα: Gutenberg (ISBN: 978-960-01-2369-2), 239-282.

Christopoulou, K., G. Xydopoulos & A. Tsangalidis. 2022. “Grammatical Gender and Offensiveness in Modern Greek Slang Vocabulary”. In N. Knoblock (ed.), The Grammar of Hate: Morphosyntactic Features of Hateful, Aggressive, and Dehumanizing Discourse. Cambridge University Press, 82-96.

Depraetere, I. & A. Tsangalidis. 2019. “Tense and Aspect”. In Aarts, B., Bowie, J. & Popova, G. (eds) The Oxford Handbook of English Grammar. Oxford University Press, 396-417.

Τσαγγαλίδης, Α. 2017. «Οι νεοελληνικές εγκλίσεις και η τυπολογία της έγκλισης». Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 37: 701-712.

Celle, A. & A. Tsangalidis (eds). 2017. The Linguistic Expression of Mirativity. Special Issue of Review of Cognitive Linguistics 15.2 (σελ. 305-574). ISSN: 1877-9751.

Τσαγγαλίδης, Α. 2014. «Ποιό(τητα) της ενέργειας και ρηματική όψη στις σχολικές γραμματικές της ελληνικής». Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 34: 431-443.

Αντωνοπούλου, Ν., Σ. Βογιατζίδου & Α. Τσαγγαλίδης. 2013. Πιστοποίηση Επάρκειας της Ελληνομάθειας: Νέο αναλυτικό εξεταστικό πρόγραμμα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

Τσαγγαλίδης, Α. 2013α. «Ασύμβατοι συνδυασμοί: από τη θεωρία της γραμματικοποίησης στη θεωρία του βέλτιστου». Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 33: 361-371.

Τσαγγαλίδης, Α. 2013β. Το ρηματικό σύστημα της Νέας Ελληνικής: ζητήματα ορολογίας και περιγραφής της νέας ελληνικής. Άρθρο στο πλαίσιο του προγράμματος «Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής σε αλλόγλωσσους στην Ελλάδα». Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Διαθέσιμο στο http://elearning.greek-language.gr/mod/resource/view.php?id=271.

Tsangalidis, A. 2011. “Greek”. Στο The Languages and Linguistics of Europe: A Comprehensive Guide (σε επιμέλεια των B. Kortmann & J. van der Auwera). Berlin & New York: Mouton de Gruyter, 223-239.

Roussou, A. & A. Tsangalidis. 2010. “Reconsidering the ‘Modal Particles’ in Modern Greek”. Journal of Greek Linguistics 10: 45–73.

Tsangalidis, A. 2009. “Modals in Greek”. Στο B. Hansen & F. De Haan (eds) Modals in the Languages of Europe: A Reference Work. ISBN: 978-3-11-021920-3. Berlin & New York: Mouton de Gruyter, 139-163.

Tsangalidis, A. & R. Facchinetti (eds.). 2009. Studies on English Modality: In Honour of Frank Palmer. (Στη σειρά Linguistic Insights: Studies in Language and Communication 111). Bern: Peter Lang. ISBN: 978-3-0343-0310-1.

Ξυδόπουλος, Γ. Ι. & Α. Τσαγγαλίδης. 2007. «Η ρηματική άποψη στην ελληνική και οι σχέσεις Ε, R, S». Mελέτες για την Ελληνική Γλώσσα (Μνήμη Α.-Φ. Χριστίδη) 27: 322-336.

Kitis, E. & A. Tsangalidis. 2005. “Expressivity as an option of tense-aspect-aspect-mood in language: The case of Modern Greek imperfective past”. Στο Reviewing Linguistic Thought: Perspectives into the 21st Century που επιμελήθηκαν οι S. Marmaridou, K. Nikiforidou & E. Antonopoulou (στη σειρά Trends in Linguistics Studies and Monographs, 161), ISBN: 3-11-018364-1. Berlin & New York: Mouton de Gruyter, 143-162.

Σπυρόπουλος, Β. & Α. Τσαγγαλίδης. 2005. Η γραμματική στη διδασκαλία: Σύγκριση εγχειριδίων για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. (στη σειρά Ελληνική Γλώσσα: Θεωρία και Διδακτική – επιστημονική επιμέλεια: Σπύρος Α. Μοσχονάς). ISBN: 960-16-1432-Χ.

Tsangalidis, A. 2004. “Unidirectionality in the grammaticalization of modality in Greek”. Στον τόμο Up and down the Cline - The Nature of Grammaticalization που επιμελήθηκαν οι Ο. Fischer, M. Norde & H. Perridon (στη σειρά Typological Studies in Language, 59), ISBN: 90 272 2969 4 (Eur). Αmsterdam & Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 193-209.

Τσαγγαλίδης, Α. 2002. «Για τουςχρόνουςτου νεοελληνικού ρήματος». Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 22: 647-658.

Τσαγγαλίδης, Α. & Σ. Ευσταθιάδης. 2001. «Εξετάσεις για την πιστοποίηση της ελληνομάθειας» / “The Examination for the Certificate of Attainment in Greek”. Στο Γλώσσα, Γλώσσες στην Ευρώπη – Langue, Langues en Europe (δίγλωσση έκδοση του Υπουργείου Παιδείας και του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, επιμέλεια: Α.-Φ. Χριστίδης και Μ. Αραποπούλου), Αθήνα, 45-52 (στην ελληνική) και 89-95 (στην αγγλική).

Tsangalidis, A. Will and Tha: A Comparative Study of the Category Future. (Δημοσιευμένη εκδοχή της διδακτορικής διατριβής του 1997). Έκδοση με έξοδα του Ενυαλείου Κληροδοτήματος (Α.Π.Θ.). Θεσσαλονίκη: University Studio Press. ISBN: 960-12-0794-5.

 

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ (ΑΚ. ΕΤΟΣ 2023-2024)

ΕξάμηνοΚωδικόςΤίτλοςΤμήμαΗμέραΑπόΈωςΑίθουσα
Χειμερινό Γλ 525 Σύνταξη Τετάρτη 11:00 14:00 417j
Χειμερινό Γλ4-410 Συγκριτική Σύνταξη και Μετάφραση Τρίτη 18:30 16:00 107
Εαρινό Γλ2-101 Μορφολογία-Σύνταξη b Τετάρτη 18:30 21:00 107
Εαρινό Γλ2-490 Xρόνος και Pηματική Όψη Τρίτη 16:00 18:30 112 π.κ.