Greek versionEnglish version
School of English LOGO

Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ.

School of English LOGO

Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ.

School of English slide 0
School of English slide 1
School of English slide 2
School of English slide 3
School of English slide 4
School of English slide 5
School of English slide 6
School of English slide 7
School of English slide 8
School of English slide 0
School of English slide 1
School of English slide 2
School of English slide 3
School of English slide 4
School of English slide 5
School of English slide 6
School of English slide 7
School of English slide 8

Προσωπικό Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Προσωπικό Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Αλβανούδη Αγγελική

ΠΔ 407/80 - Τομέας Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας

310Δ | +30 2310 997428 | aalvanoudi@enl.auth.gr | βιογραφικό
Ώρες συνεργασίας: ΤΡ 17:30-18:30) | ΠΑ 15:00-16:00)

Dr Angeliki Alvanoudi is a sociolinguist specializing in language and gender, language in interaction and language contact. In April 2013, she graduated with a PhD from the Aristotle University of Thessaloniki. In her doctoral dissertation she explored the cultural and cognitive aspects of grammatical gender in Greek talk-in-interaction. In May 2013, she took up a two year Postdoctoral Fellowship at the Language and Culture Research Centre, James Cook University, to examine the Greek variety spoken by immigrant communities in Far North Queensland, Australia. She has written the books Grammatical gender in interaction: Cultural and cognitive aspects published with Brill in 2015, and Modern Greek in diaspora: An Australian perspective published with Palgrave Pivot in 2019. She has published articles in various journals including Gender and Language, the Journal of Greek Linguistics, Text & Talk, Pragmatics, the Journal of Pragmatics, Languages, the Journal of Pidgin and Creole Languages and Oceanic Linguistics


ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ 

Βιβλία

 

1.     Αlvanoudi, A. 2019. Modern Greek in Diaspora: An Australian PerspectivePalgrave Pivot.  

2.     Αlvanoudi, A. 2015. Grammatical Gender in Interaction: Cultural and Cognitive Aspects. Leiden: Brill.

 

Κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους 

 

3.   Αlvanoudi, A. 2022. The particle ba: A mirative strategy in Greek. Στο A. Storch & R. M. W. Dixon (επιμ.), The Art of Language, 361-377. Leiden: Brill.  

4.     Αλβανούδη, Α. 2022. Κοινωνική τάξη και εθνότητα. Στο Δ. Γούτσος & Σ. Μπέλλα (επιμ.), Εισαγωγή στην Κοινωνιογλωσσολογία133-162. Aθήνα: Gutenberg

5.     Αλβανούδη, Α. 2020. Οι λειτουργίες του μορίου μπα στην ελληνική από τη σκοπιά της Ανάλυσης Συνομιλίας. Στο Θ.-Σ. Παυλίδου (επιμ.), Πραγματολογικά Μόρια στην Eλληνική και Άλλες Γλώσσες, 56-76. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. 

6.     Παυλίδου, Θ.-Σ., Γιαλαμπούκη, Λ., Αλβανούδη, Α. & Ανανιάδης, Χ. 2020. ‘Ελάχιστες αντιδράσεις’: Η περίπτωση των μ και μ(h)μ σε καθημερινές συνομιλίες. Στο Θ.-Σ. Παυλίδου (επιμ.), Πραγματολογικά Mόρια στην Eλληνική και Άλλες Γλώσσες, 165-185. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.

7.     Alvanoudi, A. 2019. Clause repetition as a tying technique in Greek conversation. Στο V. Guerin (επιμ.),Bridging Constructions (Studies in Diversity Linguistics), 239-268. Berlin: Language Science Press. 

8.     Αλβανούδη, Α. 2018. Ερωτήσεις ολικής άγνοιας στην ελληνική: Μορφές και λειτουργίες. Στο Θ.-Σ. Παυλίδου (επιμ.), Ερωτήσεις-Απαντήσεις στην Προφορική Επικοινωνία, 35-59. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.  

9.     Alvanoudi, A. 2017. The interface between language and cultural conceptualizations of gender in interaction: The case of Greek. Στο F. Sharifian (επιμ.), Advances in Cultural Linguistics, 125-147. Singapore: Springer.   

10.  Αλβανούδη, Α. 2016. Συνομιλιακή εναλλαγή γλωσσών σε μια ελληνική κοινότητα της Αυστραλίας. Στο Θ.-Σ. Παυλίδου (επιμ.), Ελληνική Γλώσσα και Προφορική Επικοινωνία, 61-77. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.  

11.  Alvanoudi, A. 2009. Teaching gender in the neoliberal university. Στο D. Gronold, B. Hipfl & L. Lund Pedersen (επιμ.), Teaching with the Third Wave – New Feminists’ Explorations of Teaching and Institutional Contexts, 37-50. ATHENA3 Advanced Thematic Network in Women’s Studies in Europe, University of Utrecht & Centre for Gender Studies: Stockholm University Press.

 

Άρθρα σε περιοδικά 

 

12.  Alvanoudi A. 2023. The functions of prosody in action formation in Australian Greek talk-in-interaction. Languages 8(4): 256. 

13.  Pavlidou, Th.-S. & Alvanoudi, A. 2023. Polar answers: Accepting proposals in Greek telephone calls. Pragmatics. https://doi.org/10.1075/prag.22020.pav  

14.  Pavlidou, Th.-S., Gialabouki, L., Alvanoudi, A. & Ananiadis, C. 2022. On the recipients’ part: Responding withm/mm (and nods) in Greek conversations. Journal of Pragmatics 199: 105-123.  

15.  Alvanoudi, A. Desilla, L. 2022. Exploring the collateral impact of the COVID-19 pandemic on communication: Displaying affect in email discourseAegean Working Papers in Ethnographic Linguistics 3: 230-246. 

16.  Guérin, V. & Alvanoudi, A. 2022. The role of ale in Mavea narratives. Oceanic Linguistics 61(1): 185-211.

17.   Alvanoudi, A. 2022. Polar answers and epistemic stance in Greek conversation. Pragmatics 32(1): 1-27.

18.  Alvanoudi, A. & Guérin, V. 2021. The discourse marker ale in Bislama oral narratives. Journal of Pidgin and Creole Languages 36(2): 264-297.  

19.  Alvanoudi, A. 2020. Are gendered terms inference-loaded? Evidence from Greek talk-in-interaction. Journal of Language and Discrimination 4(1): 74-97.

20.  Alvanoudi, A. 2020. Indexing gender, culture and cognition: An introduction. Journal of Language and Discrimination 4(1): 1-15.

21.  Alvanoudi, A. 2019. May I tell you something?’: When questions do not anticipate responses. Text & Talk39(4): 563-587.

22.  Alvanoudi, A. 2018. Gender, language and a lipstick: Creating cultural change in a world of paradoxes. Humanities 7, 87. 

23.  Alvanoudi, A. 2018. Language contact, borrowing and code switching: A case study of Australian Greek. Journal of Greek Linguistics 18(1): 3-44.   

24.  Alvanoudi, A. 2016. Aspects of the meaning of gender: Introduction. International Journal of Language and Culture 3(1): 56-67. 

25.  Alvanoudi, A. 2015. The routine achievement of gender in Greek conversation. Gender and Language 9(1): 11-31.

26.  Alvanoudi, A. & Korvajärvi, P. 2012. Power and pedagogy II: Introduction. European Journal of Women’s Studies 19(1): 115-117. 

27.  Alvanoudi, A. 2009. Travelling between languages and disciplines: Linguistic and interdisciplinary translation practices in Women’s/Gender Studies. Graduate Journal of Social Sciences 6(3): 20-39.   

28.  Alvanoudi, A. 2009. Open letter: Golden boys, Marxist ghosts and nomadic feminism. European Journal of Women’s Studies 16(2): 181-184.  

 

Βιβλιοκρισίες

  

29.  Bernd Heine, Gunther Kaltenböck, Tania Kuteva & Haiping Long, 2021, The Rise of Discourse MarkersCambridge University Press. Journal of Historical Linguistics 12(3): 504-510, 2022

30.  Martin Pütz & Neele Mundt (eds), 2019, Expanding the Linguistic Landscape:  Linguistic Diversity, Multimodality and the Use of Space as a Semiotic Resource, Multilingual Matters. Punctum 5(1): 260-263, 2019

31.  Todd Oakley & Anders Hougaard (eds), 2008, Mental Spaces in Discourse and Interaction, John Benjamins. Journal of Pragmatics 43: 431-433, 2011. 

32.  Margaret Sönser Breen & Warren J. Blumenfeld (eds), 2005, Butler Μatters: Judith Butler’s Ιmpact on Feminist and Queer Studies, Ashgate. Gender and Language 4(1): 151-154, 2010. 

 

Άρθρα σε πρακτικά γλωσσολογικών συνεδρίων 

 

33.  Alvanoudi, A. 2021. The functions of demonstrative noun phrases in person reference in Greek conversation. ICGL14 Conference Proceedings: 25-35.  

34.  Pavlidou, Th.-S. & Alvanoudi, A. 2019. Conceptualizing the world as ‘female’ or ‘male’: Further remarks on grammatical gender and speakers’ cognition. Στο N. Topintzi, N. Lavidas & M. Moumtzi (επιμ.), 23rd International Symposium papers on Theoretical and Applied Linguistics - Selected Papers317-332. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

35.  Αλβανούδη, Α. 2019. Απαντήσεις σε ερωτήσεις ολικής άγνοιας: Επιρρήματα, μόρια και τροποποιημένες ετεροεπαναλήψεις. Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 39: 47-63. Μνήμη M. Σετάτου. 

36.  Pavlidou, Th.-S. & Alvanoudi, A. 2013. Grammatical gender and cognition. Στο N. Lavidas, T. Alexiou & A. M. Sougari (επιμ.), Major Trends in Theoretical and Applied Linguistics 2, 109-123. London/Berlin, Versita/de Gruyter. 

37.  Αλβανούδη, Α. 2008. Η σχέση γλώσσας και φύλου στις φεμινιστικές θεωρίες της αποδόμησης: Η περίπτωση του γραμματικού γένους. Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 28: 89-99. 

38.  Alvanoudi, A. 2006. Language and gender in feminist deconstruction theories: A linguistic perspective. Fourth University of Cambridge Postgraduate Conference in Language Research Proceedings, 15-22.  

39.  Παυλίδου, Θ.-Σ., Αλβανούδη, Α. & Καραφώτη, Ε. 2004. Γραμματικό γένος και σημασιακό περιεχόμενο: Προκαταρκτικές παρατηρήσεις για τη λεξιλογική αναπαράσταση των φύλωνΜελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 24: 543-553. 

 

Eπιμέλεια ειδικού τεύχους 

 

1.     Alvanoudi, A. Guest Editor, 2020. Indexing Gender, Culture and Cognition (special issue). Journal of Language and Discrimination 4(1).  

2.     Alvanoudi, A. Guest Editor, 2016. Aspects of the Meaning of Gender (special section). International Journal of Language and Culture 3(1).  



https://aovivo.abralin.org/lives/angeliki-alvanoudi/ 

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ (ΑΚ. ΕΤΟΣ 2023-2024)

ΕξάμηνοΚωδικόςΤίτλοςΤμήμαΗμέραΑπόΈωςΑίθουσα
Εαρινό Γλ 550 Κοινωνιογλωσσολογία Παρασκευή 12:00 15:00 417j
Εαρινό Γλ4-463 Kοινωνιογλωσσολογία Τρίτη 18:30 21:00 417