Τι εξετάζουμε:
Κείμενα του Αγγλόφωνου κόσμου (γραπτά, προφορικά,
πολιτισμικά, εικονικά, ηλεκτρονικά, ηχητικά, κ.ά.) που προέρχονται από τον εν
εξελίξει λογοτεχνικό ‘κανόνα’. Δίπλα σε γνωστούς συγγραφείς (όπως ο
William Shakespeare, o Lord Byron, η Jane Austen, o Charles Dickens, οι αδερφές
Brontë, ή η Virginia Woolf) προστίθενται ονόματα δημιουργών που είτε εξαιρέθηκαν
από τη λίστα λόγω της έμφυλης ή φυλετικής ταυτότητάς τους, είτε
περιθωριοποιήθηκαν εξαιτίας της ιδιαιτερότητας της γλώσσας τους (για παράδειγμα,
γυναίκες στην Αναγέννηση, σύγχρονοι συγγραφείς της Καραϊβικής και Νοτίου
Αφρικής, αυτόχθονες Αυστραλιανές ποιήτριες). Διαβάζουμε τη λογοτεχνία σε άμεση
εξάρτηση με την ευρύτερη πολιτισμική παραγωγή τόσο της Βρετανίας, όσο και του
αγγλόφωνου κόσμου (Κοινοπολιτεία, ΗΠΑ), αλλά και της Ευρώπης
γενικότερα (λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις του Brexit), και βέβαια σε ισότιμο
διάλογο με την ελληνική λογοτεχνική κ πολιτισμική παραγωγή και τα
αντίστοιχα ιστορικο-κοινωνικά πλαίσια.
Πως προσεγγίζουμε τα κείμενα:
Διαχρονικά (εξετάζοντας λογοτεχνικά
κινήματα και πολιτισμικά ρεύματα, από τον Μεσαίωνα μέχρι τις μέρες μας),
διακειμενικά (ιχνηλατώντας κοινές ανησυχίες και τάσεις σε
συγγραφείς/καλλιτέχνες που συναντιόνται στα έργα τους), μέσα από διαφορετικές
θεωρητικές προσεγγίσεις (όπως, για παράδειγμα, ο φεμινισμός, η ψυχανάλυση, ο
φορμαλισμός, ο μαρξισμός, ο αποδομισμός, η μετα-αποικιοκρατική σκέψη), σε
συνάρτηση με το (ιστορικό, κοινωνικό, πολιτισμικό, οικονομικό μεταξύ άλλων)
πλαίσιο (context) μέσα στο οποίο κατασκευάστηκαν, και επίσης βιωματικά
(μέσα από δημιουργικά projects, αλλά και ασκήσεις, παιχνίδια, ή επισκέψεις σε
σχολεία για πρακτική άσκηση).
In other words …
Αντιλαμβανόμαστε τη λογοτεχνία σαν ένα ζωντανό
οργανισμό που μεταλλάσσεται, προσαρμόζεται και αντανακλά το περιβάλλον μέσα
στο οποίο γεννιέται και όχι ως ένα στατικό και απολιθωμένο σώμα.
H γλώσσα που χρησιμοποιείται στις τάξεις, τις συζητήσεις, τις εργασίες και τις εξετάσεις είναι η αγγλική και τα κείμενα στα οποία εστιάζουμε αγγλικά. Μαθαίνουμε να σκεφτόμαστε μέσα από μια άλλη γλώσσα, λογοτεχνία, και κουλτούρα, ενώ συγχρόνως τις εμπλέκουμε σε ισότιμο διάλογο με την ελληνική (ή τη μητρική μας). Απώτερος στόχος μας είναι να εντρυφήσουμε στα γεγονότα που βιώνουμε σήμερα, να ενδυναμώσουμε την κριτική σκέψη και το δημιουργικό δυναμικό μας, έτσι ώστε να αποβάλουμε στάσεις παθητικής αποδοχής και να λάβουμε ενεργό ρόλο στα καθημερινά δρώμενα. Η οπτική μιας άλλης κουλτούρας, γλώσσας, λογοτεχνίας και ιστορικού χρόνου αποσκοπεί στο να διευρύνει την αντίληψή μας για το σήμερα, και να μας βοηθήσει να ανακαλύψουμε την πολυπλοκότητα της σημερινής πραγματικότητας.
Εξωστρέφεια
Βασικός στόχος του Τομέα είναι επίσης η επαφή και ο
διάλογος με την κοινωνία καθώς και η προώθηση της δια βίου μάθησης, μέσα από
συνέδρια, ημερίδες, βιβλιοπαρουσιάσεις, εθελοντικά εργαστήρια, επιμορφωτικά
σεμινάρια, επισκέψεις σε σχολεία ή ιδρύματα και συνεργασίες με φορείς και
πανεπιστήμια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Με γνώμονα την αγγλόφωνη λογοτεχνία
και τον πολιτισμό, ανταλλάσσουμε πληροφορίες και ιδέες με το ευρύτερο κοινό και
το εμπλέκουμε σε διάλογο και αναστοχασμό γύρω από τα σημερινά πολιτικά και
κοινωνικά δρώμενα.
Γνώσεις και Δεξιότητες
Tα μαθήματα του Τομέα θα σας προσφέρουν γνώση αναφορικά με:
που μπορεί να είναι εξαιρετικά επωφελής σε ποικίλους ερευνητικούς χώρους και επαγγελματικά περιβάλλοντα.
Οι δεξιότητες που θα αναπτύξετε μέσα από το πρόγραμμα του Τομέα αφορούν:
και τέλος …
Ο Τομέας συμμετέχει στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «ΔΜΣ στις Αγγλικές και Αμερικανικές Σπουδές» το οποίο οργανώνεται και διδάσκεται από κοινού με τον Τομέα Αμερικανικής Λογοτεχνίας και Πολιτισμού, περιλαμβάνει σεμιναριακά μαθήματα και έρευνα σε εξειδικευμένα γνωστικά αντικείμενα/πεδία που οδηγούν στην απόκτηση του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Master's Degree, MA).
Συμμετέχει ακόμα με διδασκαλία μαθημάτων στο δια-τομεακό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών του Τμήματος «ΔΜΣ Γλώσσα, Λογοτεχνία και Ψηφιακά Μέσα στην Εκπαίδευση».
Ο Τομέας συμμετέχει τέλος στο Πρόγραμμα Διδακτορικών Σπουδών του Τμήματος. Τα μέλη του Τομέα αναλαμβάνουν την επίβλεψη διδακτορικών διατριβών που οδηγούν στην απόκτηση Διδακτορικού Διπλώματος.
Το Εργαστήρι Αφηγηματικής Έρευνας ξεκίνησε από τον Τομέα Αγγλικής Λογοτεχνίας και Πολιτισμού αλλά καλύπτει τα ενδιαφέροντα όλων των μελών του Τμήματος που ασχολούνται με αφήγηση. Αυτό γιατί το αντικείμενο του είναι η διεπιστημονική μελέτη της αφήγησης σε διαφορετικούς χώρους σκέψης (τόσο στις ανθρωπιστικές όσο και στις κοινωνικές και θετικές επιστήμες). Προσφέρει κάθε χρόνο μια σειρά σεμιναρίων και βιωματικών εργαστηρίων που είναι ανοιχτά στο φοιτητικό κόσμο του Τμήματος αλλά και άλλων Τμημάτων, καθώς και επιστημονικές ημερίδες.
Με πρωτοβουλία του Τομέα και με τη συμμετοχή επιστημόνων από το ΤΑΓΦ της Αθήνας, αλλά και από όλη την Ελλάδα, ιδρύθηκε το 1990 η πρώτη Ελληνική Εταιρεία Αγγλικών Σπουδών, θυγατρική της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Αγγλικών Σπουδών. Στόχος της είναι η δημιουργία ισχυρών δεσμών μεταξύ Eλλήνων και Eυρωπαίων επιστημόνων με κοινή αφετηρία τις αγγλικές σπουδές.
Σε συνεργασία με τον Τομέα Αμερικανικής Λογοτεχνίας και Πολιτισμού, ο Τομέας εκδίδει το διεθνές επιστημονικό περιοδικό ανοιχτής πρόσβασης ΓΡΑΜΜΑ/GRAMMA: Περιοδικό Θεωρίας και Κριτικής.
Ακόμα, συνδιοργανώνει τα σεμινάρια Problematics of Culture and Theory που σκοπό έχουν να παρέχουν ένα πλαίσιο συζήτησης σε θεματικές που σχετίζονται με νέες προσεγγίσεις και ερευνητικές εργασίες σε εξέλιξη στο χώρο της λογοτεχνίας, του πολιτισμού, και της τέχνης με στόχο την ανταλλαγή απόψεων και την προώθηση της διεπιστημονικότητας.
Επίσης, ο Τομέας ξεκίνησε τη συμμετοχή του Τμήματος στην Ευρωπαϊκή Σύμπραξη Ιδρυμάτων και Κέντρων Ανθρωπιστικών Επιστημών (European Consortium of Humanities Institutes and Centres, ECHIC) της οποίας αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη.
Τα μέλη του Τομέα δραστηριοποιούνται ακόμη στην Επιτροπή Ισότητας Φύλων του Α.Π.Θ., και σε άλλες διεθνείς επιστημονικές εταιρείες.