Περιγράφονται και αναλύονται κάποια από τα βασικά μοντέλα παραγωγής και κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου. Στόχος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τη μεθοδολογία της έρευνας στη γλωσσική επεξεργασία, καθώς και με τις διαφορές ανάμεσα στις μεθόδους που χρησιμοποιούνται, ως προς τον έλεγχο ρητών (συνειδητών) και υπόρρητων γνωστικών και γλωσσικών διαδικασιών κατά τη γλωσσική επεξεργασία. Επιπλέον, παρουσιάζονται εναλλακτικές προσεγγίσεις που επιχειρούν να εξηγήσουν το ίδιο φαινόμενο και αναλύονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους και ως προς τη γενικότερη γλωσσολογική προσέγγιση που υιοθετείται (τομεακότητα του Κέντρου Λόγου). Πιο συγκεκριμένα, εξετάζεται η λεξική αναγνώριση με οπτικό ή ακουστικό ερέθισμα καθώς και η προτασική επεξεργασία με έμφαση στο ρόλο των συμφραζομένων στη διαδικασία αυτή. Τέλος, παρουσιάζονται μοντέλα παραγωγής λόγου. Οι φοιτητές ενθαρρύνονται να σχεδιάσουν ένα μικρό πείραμα λεξικής απόφασης στο Εργαστήριο Γλωσσικής Ανάπτυξης καθώς και να συλλέξουν και να αναλύσουν γλωσσικά δεδομένα. Φοιτητές που ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν αυτό το μάθημα θα πρέπει να έχουν παρακολουθήσει το μάθημα Γλ4-337 Ψυχογλωσσολογία. Εξοικείωση με ψυχογλωσσολογικά θέματα γλωσσικής επιτέλεσης, δηλ. κατανόησης και παραγωγής λόγου και πώς αυτά διαφωτίζουν τη γλωσσολογική θεωρία. Εξοικείωση με ερευνητική μεθοδολογία που αφορά τη παραγωγή και κατανόηση λόγου. Εμπειρία με τον σχεδιασμό και υλοποίηση πειραμάτων λεξικής αναγνώρισης.