Πού βρίσκεται το νόημα ενός κειμένου και ποιος φέρει την ευθύνη του; Είναι η σημασία μοναδική ή πολλαπλή; Ποιος είναι ο ρόλος του συγγραφέα και του αναγνώστη και πώς μεταμορφώνεται ένα κείμενο μέσα από διαφορετικές αναγνώσεις; Πώς αντικατοπτρίζουν τα λογοτεχνικά κείμενα συγκεκριμένες ιδεολογίες και αλληλεπιδρούν με την ιστορία; Πώς σχετίζεται η λογοτεχνία με την κοινωνία και μας βοηθά να κατανοήσουμε τον κόσμο γύρω μας; Τι σχέση έχει το έργο στοχαστών όπως ο Καρλ Μαρξ ή ο Σίγκμουντ Φρόυντ με τη λογοτεχνία; Το μάθημα αυτό αποπειράται να απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις προσεγγίζοντας τη λογοτεχνική θεωρία ως ένα πολύτιμο εργαλείο που μας βοηθά να ανακαλύψουμε και να αποκρυπτογραφήσουμε την πολυπλοκότητα ενός λογοτεχνικού κειμένου. Οι φοιτήτριες/τες εκτίθενται σε κάποιες από τις πιο επιδραστικές θεωρίες (π.χ. στρουκτουραλισμός, αποδόμηση, ψυχανάλυση, Μαρξισμός, φεμινισμός κλπ) που διατυπώθηκαν κατά τον εικοστό αιώνα και επηρεάζουν τη μελέτη της λογοτεχνίας μέχρι και σήμερα. Εξοικειώνονται με τις βασικές έννοιες διαφορετικών μορφών κριτικής σκέψης και με τους τρόπους με τους οποίους αυτές διαμορφώνουν τη διαδικασία της ερμηνείας μέσα από την προσεκτική ανάγνωση σημαντικών θεωρητικών κειμένων αναφοράς και την πρακτική εφαρμογή των υποθέσεών τους σε ένα εύρος κειμένων, όπως διηγήματα και αποσπάσματα μυθιστορημάτων, ποιήματα, τραγούδια, θεατρικά έργα και ταινίες.
Επιδιωκόμενα μαθησιακά
αποτελέσματα:
Η αξιολόγηση του μαθήματος είναι συνεχής και περιλαμβάνει συμμετοχή σε συζητήσεις και ασκήσεις την ώρα του μαθήματος, πρόοδο και σύντομη εργασία στο σπίτι, και ομαδική παρουσίαση ή ερευνητική εργασία.