Το μάθημα αυτό θα παρουσιάσει συνοπτικά την τεράστια ποικιλομορφία που εμφανίζουν οι περίπου 7000 γλώσσες που μιλιούνται στον κόσμο σήμερα σε επίπεδο φωνολογίας, μορφολογίας και σύνταξης. Ταυτόχρονα, θα προσφέρει μια εισαγωγή στον κλάδο της Τυπολογίας, της ταξινόμησης δηλαδή των γλωσσών με βάση τα κοινά τους χαρακτηριστικά και την προσπάθεια εξήγησης γιατί κάποιες δομές είναι πιο συχνές από άλλες, καθώς και γιατί κάποιες δομές είναι διαγλωσσικά αδύνατες. Στο μάθημα θα εξεταστούν διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις (π.χ. γενετική εναντίον λειτουργική) τόσο από συγχρονική όσο και διαχρονική σκοπιά. Θα συζητηθούν επίσης θέματα μεθοδολογίας και κατασκευής δειγμάτων, θα διευκρινιστούν έννοιες όπως οι γλωσσικές οικογένειες και τα γλωσσικά καθολικά, ενώ θα εξερευνηθούν θέματα μορφολογικής τυπολογίας (σχέση μορφημάτων-λέξης-πρότασης, είδη προσφυματοποίησης και συχνότητα), συντακτικής τυπολογίας (σειρά όρων στην πρόταση, συστήματα εργαστικής-απόλυτης) και φωνολογικής τυπολογίας (προτιμώμενοι φθόγγοι, συλλαβική δομή, δυναμικός και μουσικός τόνος). Ερωτήματα που θα απαντηθούν στην πορεία του μαθήματος είναι: (α) γιατί τα Ελληνικά είναι γενετικά πιο κοντά στα Ιρανικά απ’ό,τι στα Ουγγρικά, (β) γιατί τα Αγγλικά είναι (φωνολογικά) εξωτική γλώσσα, (γ) γιατί υπάρχουν γλώσσες που όταν λένε «η Μαρία χαστούκισε τον Γιάννη και έφυγε», δεν είναι η Μαρία που φεύγει αλλά ο Γιάννης, και πολλά ακόμα.
Εξάμηνο | Τμήμα | Ημέρα | Από | Έως | Αίθουσα | Διδάσκων/ουσα |
Χειμερινό | Τετάρτη | 13:30 | 16:00 | 112 π.κ. | Τοπιντζή Ιωάννα (Νίνα) |