Το μάθημα αυτό εστιάζει στους τρόπους με τους
οποίους οι λογοτεχνικές αναπαραστάσεις του ανθρώπινου υποκειμένου
αντικατοπτρίζουν τις διαχρονικά μεταβαλλόμενες ιδέες ως προς την έννοια του
ατόμου, της ταυτότητας και της υποκειμενικότητας. Εξετάζει κείμενα της
βικτωριανής εποχής, λαμβάνοντας υπόψιν το πλαίσιο μέσα στο οποίο
κατασκευάστηκαν (π.χ. εξελικτική βιολογία, φιλοσοφία και νέες εφευρέσεις) και
από το οποίο αντλούν για την εννοιολόγηση του «Εαυτού». Η συζήτηση επεκτείνεται
πέρα από τις ανθρωποκεντρικές προσεγγίσεις, εξετάζοντας επίσης τον καθοριστικό
ρόλο που διαδραμάτισαν τα μη ανθρώπινα ζώα, το περιβάλλον και ο φυσικός κόσμος
στη διαμόρφωση του υποκειμένου. Οι φοιτητές/τριες διερευνούν τη συγκρότηση, τη
διαμόρφωση και την αναπαράσταση του υποκειμένου εξετάζοντας παραμέτρους, όπως
το είδος, το φύλο, η ηλικία και η κοινωνική τάξη, και εξοικειώνονται με την
κριτική ανάγνωση λογοτεχνικών έργων και των χαρακτήρων τους, ανιχνεύοντας τους
μηχανισμούς πίσω από την κατασκευή του «Εαυτού» και του «Άλλου». Μαθαίνουν
επίσης να αναγνωρίζουν τους τρόπους με τους οποίους η λογοτεχνία ενδέχεται να
ανατρέψει τις στερεοτυπικές αντιλήψεις της εκάστοτε κοινωνίας και τους
παράγοντες που εμποδίζουν την προσωπική ανάπτυξη και τον αυτοπροσδιορισμό του
ατόμου. Η κειμενική ανάλυση επικεντρώνεται σε βρετανικά κείμενα από τα μέσα έως
τα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα, σε συνδυασμό με σύγχρονες αναγνώσεις του
υποκειμένου, αποκαλύπτοντας τη διαρκή απήχηση τους και προτρέποντας σε μια
επανεκτίμηση αυτών των επίμονων ερωτημάτων.
Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Αξιολόγηση
Τελική εξέταση και προαιρετική ερευνητική εργασία ή/και προφορική παρουσίαση.