Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις αρχές της Ιστορικής Γλωσσολογίας. Εξετάζει τη γλωσσική επανασύνθεση, τις διαδικασίες που παρακινούν τη γλωσσική μεταβολή και τις μεθόδους που χρησιμοποιούμε για να ερμηνεύσουμε τη μεταβολή στη γλώσσα. Το μάθημα παρουσιάζει σημαντικά στοιχεία του γλωσσικού συστήματος από το οποίο οι διαφορετικές Ινδο-Ευρωπαϊκές γλώσσες προέκυψαν.
Θέματα:
Α. Συγκριτική/Εξωτερική Επανασύνθεση
-Ταξινόμηση και τυπολογία γλωσσών
-Συγκριτική μέθοδος: (i) η ιστορία της Ινδο-Ευρωπαϊκής Γλωσσολογίας
(ii) τα βασικά εργαλεία μας: φωνολογικές μεταβολές και αναλογία
-Η Φωνολογία της Πρωτο-Ινδο-Ευρωπαϊκής (ΠΙΕ)
-Η ΠΙΕ μορφολογία: είδη μεταφωνίας, αναδιπλασιασμός
-Η ΠΙΕ σημασιολογία
-Η ΠΙΕ σύνταξη
-Ετυμολογία
Β. Εσωτερική Επανασύνθεση
-επισημειωμένα (annotated) και γραμματικά αναλυμένα (parsed) (ηλεκτρονικά) ιστορικά σώματα κειμένων
Γ. Μοντέλα μεταβολής
-Γλωσσική καινοτομία, ποικιλία και μεταβολή
-Τοπική/Χωρική Γλωσσολογία (Areal Linguistics) και γλωσσική επαφή
-Πίτζιν και κρεολές
Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
•εξάσκηση στις αρχές και τις κύριες τεχνικές της έρευνας στην Ιστορική Γλωσσολογία (πώς επανασυνθέτουμε γλωσσικούς τύπους· πώς η ιστορική και αρχαιολογική γνώση συνδυάζεται με τη γλωσσολογική θεωρία για την προϊστορία των γλωσσικών οικογενειών)·
•ανεύρεση των αιτιών που κάποιες μεταβολές εμφανίζονται στην ιστορία των γλωσσών και κάποιες όχι·
•γνώση των τρόπων μελέτης ιστορικών δεδομένων που βρίσκονται σε ηλεκτρονική μορφή (π.χ., Brooklyn-Geneva-Amsterdam-Helsinki Parsed Corpus of Old English; Penn-Helsinki Parsed Corpus of Middle English).
Μέθοδοι αξιολόγησης: τελική γραπτή εξέταση και προαιρετικές ασκήσεις.
Εξάμηνο | Τμήμα | Ημέρα | Από | Έως | Αίθουσα | Διδάσκων/ουσα |
Χειμερινό | Τρίτη | 08:30 | 11:00 | 112 π.κ. | Γεωργακόπουλος Αθανάσιος |