Greek versionEnglish version
School of English LOGO

School of English - AUTh

School of English LOGO

School of English - AUTh

School of English slide 0
School of English slide 1
School of English slide 2
School of English slide 3
School of English slide 4
School of English slide 5
School of English slide 6
School of English slide 7
School of English slide 8
School of English slide 0
School of English slide 1
School of English slide 2
School of English slide 3
School of English slide 4
School of English slide 5
School of English slide 6
School of English slide 7
School of English slide 8

School of English personnel

School of English personnel


Anastasios Tsangalidis

Professor - Department of Theoretical & Applied Linguistics

310Β | +30 2310 997939 | atsangal@enl.auth.gr | curriculum vitae
Office hours: TU 16:00-18:00(By appointment only click here) | WE 14:00-15:30(By appointment only click here) | TH 08:30-10:00(By appointment only click here)

Anastasios Tsangalidis is a Professor of "Syntax-Semantics"; he studied English and Linguistics in Thessaloniki, Edinburgh, Dublin and Cambridge and holds an MPhil in Linguistics from the University of Dublin (Trinity College, 1994) and a BA(Hons, 1991) and a PhD (1997) from Aristotle University of Thessaloniki. Prior to his employment at Aristotle University, he was employed as a Researcher at the Centre for the Greek Language (March 1999 - December 2000) and then as Lecturer and Assistant Professor at the Department of Linguistics, University of Ioannina (January 2001 - March 2006). He has been teaching courses in general linguistics (morphology, syntax, semantics and pragmatics), at both undergraduate and graduate levels. He has been a member of many School committees and University bodies.  His main research interests are in the area of syntactic and semantic description and the relevance of grammar to language teaching, focusing on Greek as a Foreign Language. He has worked for several research projects and has published his research in books, journals and conference proceedings.

Selected publications:

Kallergi, H., G. Katsouda, M. Konstantinidou & A. Tsangalidis. 2023. “Expressivity in Modern Greek: Some morphological mechanisms for the expression of negative emotions”. In J. Williams (ed.), Expressivity in European Languages. Cambridge University Press, 123-228.

Ρούσσου, A. & A. Τσαγγαλίδης. 2022. «Σημασιολογία». Στο Μ. Λεκάκου & Ν. Τοπιντζή (επιμ.). Εισαγωγή στη Γλωσσολογία: θεμελιώδεις έννοιες και βασικοί κλάδοι με έμφαση στην ελληνική γλώσσα. Αθήνα: Gutenberg (ISBN: 978-960-01-2369-2), 239-282.

Christopoulou, K., G. Xydopoulos & A. Tsangalidis. 2022. “Grammatical Gender and Offensiveness in Modern Greek Slang Vocabulary”. In N. Knoblock (ed.), The Grammar of Hate: Morphosyntactic Features of Hateful, Aggressive, and Dehumanizing Discourse. Cambridge University Press, 82-96.

Depraetere, I. & A. Tsangalidis. 2019. “Tense and Aspect”. In Aarts, B., Bowie, J. & Popova, G. (eds) The Oxford Handbook of English Grammar. Oxford University Press, 396-417.

Τσαγγαλίδης, Α. 2017. «Οι νεοελληνικές εγκλίσεις και η τυπολογία της έγκλισης». Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 37: 701-712.

Celle, A. & A. Tsangalidis (eds). 2017. The Linguistic Expression of Mirativity. Special Issue of Review of Cognitive Linguistics 15.2 (σελ. 305-574). ISSN: 1877-9751.

Τσαγγαλίδης, Α. 2014. «Ποιό(τητα) της ενέργειας και ρηματική όψη στις σχολικές γραμματικές της ελληνικής». Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 34: 431-443.

Αντωνοπούλου, Ν., Σ. Βογιατζίδου & Α. Τσαγγαλίδης. 2013. Πιστοποίηση Επάρκειας της Ελληνομάθειας: Νέο αναλυτικό εξεταστικό πρόγραμμα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

Τσαγγαλίδης, Α. 2013α. «Ασύμβατοι συνδυασμοί: από τη θεωρία της γραμματικοποίησης στη θεωρία του βέλτιστου». Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 33: 361-371.

Τσαγγαλίδης, Α. 2013β. Το ρηματικό σύστημα της Νέας Ελληνικής: ζητήματα ορολογίας και περιγραφής της νέας ελληνικής. Άρθρο στο πλαίσιο του προγράμματος «Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής σε αλλόγλωσσους στην Ελλάδα». Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Διαθέσιμο στο http://elearning.greek-language.gr/mod/resource/view.php?id=271.

Tsangalidis, A. 2011. “Greek”. Στο The Languages and Linguistics of Europe: A Comprehensive Guide (σε επιμέλεια των B. Kortmann & J. van der Auwera). Berlin & New York: Mouton de Gruyter, 223-239.

Roussou, A. & A. Tsangalidis. 2010. “Reconsidering the ‘Modal Particles’ in Modern Greek”. Journal of Greek Linguistics 10: 45–73.

Tsangalidis, A. 2009. “Modals in Greek”. Στο B. Hansen & F. De Haan (eds) Modals in the Languages of Europe: A Reference Work. ISBN: 978-3-11-021920-3. Berlin & New York: Mouton de Gruyter, 139-163.

Tsangalidis, A. & R. Facchinetti (eds.). 2009. Studies on English Modality: In Honour of Frank Palmer. (Στη σειρά Linguistic Insights: Studies in Language and Communication 111). Bern: Peter Lang. ISBN: 978-3-0343-0310-1.

Ξυδόπουλος, Γ. Ι. & Α. Τσαγγαλίδης. 2007. «Η ρηματική άποψη στην ελληνική και οι σχέσεις Ε, R, S». Mελέτες για την Ελληνική Γλώσσα (Μνήμη Α.-Φ. Χριστίδη) 27: 322-336.

Kitis, E. & A. Tsangalidis. 2005. “Expressivity as an option of tense-aspect-aspect-mood in language: The case of Modern Greek imperfective past”. Στο Reviewing Linguistic Thought: Perspectives into the 21st Century που επιμελήθηκαν οι S. Marmaridou, K. Nikiforidou & E. Antonopoulou (στη σειρά Trends in Linguistics Studies and Monographs, 161), ISBN: 3-11-018364-1. Berlin & New York: Mouton de Gruyter, 143-162.

Σπυρόπουλος, Β. & Α. Τσαγγαλίδης. 2005. Η γραμματική στη διδασκαλία: Σύγκριση εγχειριδίων για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. (στη σειρά Ελληνική Γλώσσα: Θεωρία και Διδακτική – επιστημονική επιμέλεια: Σπύρος Α. Μοσχονάς). ISBN: 960-16-1432-Χ.

Tsangalidis, A. 2004. “Unidirectionality in the grammaticalization of modality in Greek”. Στον τόμο Up and down the Cline - The Nature of Grammaticalization που επιμελήθηκαν οι Ο. Fischer, M. Norde & H. Perridon (στη σειρά Typological Studies in Language, 59), ISBN: 90 272 2969 4 (Eur). Αmsterdam & Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 193-209.

Τσαγγαλίδης, Α. 2002. «Για τουςχρόνουςτου νεοελληνικού ρήματος». Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 22: 647-658.

Τσαγγαλίδης, Α. & Σ. Ευσταθιάδης. 2001. «Εξετάσεις για την πιστοποίηση της ελληνομάθειας» / “The Examination for the Certificate of Attainment in Greek”. Στο Γλώσσα, Γλώσσες στην Ευρώπη – Langue, Langues en Europe (δίγλωσση έκδοση του Υπουργείου Παιδείας και του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, επιμέλεια: Α.-Φ. Χριστίδης και Μ. Αραποπούλου), Αθήνα, 45-52 (στην ελληνική) και 89-95 (στην αγγλική).

Tsangalidis, A. Will and Tha: A Comparative Study of the Category Future. (Δημοσιευμένη εκδοχή της διδακτορικής διατριβής του 1997). Έκδοση με έξοδα του Ενυαλείου Κληροδοτήματος (Α.Π.Θ.). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.

 


TEACHING (ACADEMIC YEAR 2024-2025)

SemesterCodeTitleGroupDayFromToRoom
Winter G-LSUD2 ThLing495 Mood and Modality Tuesday 18:30 21:00 112 π.κ.
Winter G-LSUD4 LingSp410 Comparative Syntax and Translation Wednesday 16:00 18:30 112 π.κ.