|
Παναγούλα
O. Aντωνίου
Kοινωνικοπολιτισμικοί
παράγοντες που επιδρούν στην επιλογή
και εκμάθηση της Nεοελληνικής ως ξένης
γλώσσας
This study investigates the social and cultural factors which
influence the learning of Modern Greek as a foreign language. The
results of the study were the following: a) Students are affected by
the national stereotype, their familiar (friends and relatives)
environment, and their own perception of Greece and the Greeks. b)
Equal relations between the Greek and other cultures will, on the one
hand, allow people to interact and get feedback from one another and,
on the other, create new perspectives for a better learning of the
Greek language and culture.
|
|
Christina
Ayakli
Abstract Possession and 'Have+Verb' Grammatical
Constructions in Modern Greek
Σ' αυτήν την ανακοίνωση εξετάζονται τα
δομικά σχήματα "έχω+ρηματικός τύπος"
της Νέας Ελληνικής. Υποστηρίζεται ότι
τα σχήματα αυτά μπορούν να
αντιμετωπιστούν ως μια υποκατηγορία
της ευρύτερης κατηγορίας της
αφηρημένης κτήσης. Δοκιμασία
πρωτοτυπικότητας που
πραγματοποιήθηκε με φοιτητές του
Πανεπιστημίου Αθηνών ως υποκείμενα
έδειξε ότι το σχήμα "έχω+απαρέμφατο
αορίστου", όταν πρόκειται για
παρακείμενο που δηλώνει εμπειρία και
εκδηλώνεται σε μη συγκεκριμένο χρόνο,
θεωρείται από τους ομιλητές της Νέας
Ελληνικής ως το πλέον
αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της εν
λόγω κατηγορίας. Επίσης, το σχήμα "έχω
+ χρονικό διάστημα + υποτακτική", που
συνήθως δεν εξετάζεται παράλληλα με
τον Παρακείμενο ως δομικό σχήμα με
παρεμφερή έννοια, έλαβε πολύ υψηλή
βαθμολογία ως αντιπροσωπευτικό
παράδειγμα αυτής της κατηγορίας.
|
|
Eλένη
Kασάπη-Zωντανού
H διδασκαλία των Iταλικών
στη Σχολή Eπιστημών Yγείας AΠΘ:
Στάδια προετοιμασίας μιας διδακτικής
ενότητας
The field of teaching Italian in the Faculty of Health Sciences is
concentrated on the specialized terminology. The teacher has to:
- make a data base of the new
terminology
- be aware of the context clues
and know how to work with them
- teach how to choose the best
definition of a word when using a dictionary
- help the students to use
their academic library and use reference materials
- give models of finding the
main idea of a text through topic sentences
|
|
Δημήτρης
Kιουπριτζής- Kατερίνα Σιββά -Eυδοξία Iβρισιμτζή
Tα χρηστικά σημάδια
The linguistic phenomena are divided into the sphere of norm and the
sphere of inclination. Inclination comes out with the spontaneous
reaction of a medium speaker at the hearing of a linguistic type
unusual to him. This is a phenomenon based on the speaker's linguistic
conscience. In lexicography, the entry words of the dictionaries that
do not belong to the norm are pointed out, which means they accept
some labels which are known as utilitarian labels / signs. They also
have a metalinguistic function and they usually appear as
abbreviations. At the present paper, there's an enterprise of a
comparative study of the utilitarian labels/ signs in three
dictionaries of the greek language.
|
|
Tριανταφυλλιά
Σαραφίδου
Πρόσωπα της αφήγησης:
προνομιακό στοιχείο για την ανάπτυξη
της συνειδητής ανάγνωσης
και
παραγωγής γραπτού λόγου στο Δημοτικό
Σχολείο
Dans cet article on essaie de mettre en
évidence combien il est
important de faire entrer les
élèves de l'école primaire dans le
domaine de la production du récit par le personnage, lieu de
convergence de problèmes d'écriture, problèmes qui, par ailleurs,
montrent que les competences scripturales s'acquièrent au contact des
écrits lus. Si on abandonne la pratique scolaire traditionnelle où le
personnage n'est pas un problème d'écriture et encore moins un
problème de lecture, on peut conduire les
élèves à comprendre que la
création d'un héros du récit est surtout une création langagière.
Essayant de décrire le système des rapports qui se développent pendant
la production d'un personnage du récit et entre les personnages du
récit eux-mêmes d'une part et les personnages et le narrateur du récit
de l'autre, on constate l'importance d'une cohérence structurale
présupposant une cohérence d'attitudes et de paroles concernant le
milieu et le temps d'actions des personnages. Cela dit, il est
possible de structurer, autour du personnage, un inventaire des
problèmes que les
élèves doivent apprendre à se poser et résoudre
lorsqu'ils sont en situation de production de récit et au-delà de leur
associer des objectifs d'apprentissage.
|
|
Mιχάλης
Σετάτος
H παιγνιώδης χρήση της
γλώσσας
Play, peculiar to man and to some animals, is a characteristic form of
language use. A short and general overview of the playful use of
language is given in this paper (with examples mostly from Common
Modern Greek and selected bibliography), namely aspects studied; aim,
causes and results of playful uses; playful uses in phonetics,
morphology, syntax, semantics, writing, pragmatics, niveaux of
language; different forms according to conscious mixing of language
niveaux, text genres, witticisms (language humour), children games
(cf. word games); realisation of playful use and unconscious playful
use.
|
|
Aντώνης
Tσοπάνογλου
Παρεμβολή και δανεισμός
This paper has two main objectives: a) to present the institutions,
the profile of learners and teachers of Italian in Greece today and
comment on the existing materials; b) to alert educational bodies on
the prospect of negative developments for Italian in Greece if courses
in this foreign language are not offered in state secondary schools.
The author, knowing that the Greek Ministry of Education has no plans
or intention to introduce the teaching of Italian in Greece, makes
suggestions to the representatives of Italy in Greece in order to urge
the Ministry towards a favourable decision.
|
|
Maria
Valiouli
'‘Yes’/‘No’ Questions, Ideology, Greek
TV Viewers' Intervention and Reality
Η εμφάνιση ερωτήσεων στις οθόνες των
τηλεοράσεων που απαντώνται
τηλεφωνικά με ναι/όχι, έχει γίνει
πραγματικότητα στην ελληνική
κοινωνία. Η χρησιμοποίησή τους μπορεί
να ερμηνευθεί ως ένας τρόπος άμεσης
επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων των
μέσων μαζικής επικοινωνίας/ενημέρωσης
και των τηλεθεατών, αλλά και ως
ένδειξη του αποφασιστικού ρόλου που
μπορούν να παίξουν οι τελευταίοι στον
καθορισμό του περιεχομένου των
διαφόρων προγραμμάτων συνομιλίας,
συνεντεύξεων και συζητήσεων. Η
συγκεκριμένη εργασία εξετάζει τρεις
τέτοιες ερωτήσεις, αναλύει την
ιδεολογία που υπονοείται και
προωθείται με τη χρήση τους και
επιχειρηματολογεί υπέρ της άποψης ότι
η λειτουργική τους αξία είναι η
ενδυνάμωση της ιδεολογίας των
ανθρώπων των μέσων μαζικής
επικοινωνίας/ενημέρωσης. |
|